המנשא הנכון- אתר המנשאים הישראלי - לערסל או לא לערסל
דף הבית >> שימוש נכון במנשא >> לערסל או לא לערסל

לערסל או לא לערסל?

כל מה שרציתם לדעת על מנח ערסול במנשא תינוקות.​
 

מהו ערסול?

שימוש במנשא מאפשר מגוון רחב של תנוחות נשיאה. תנוחת ערסול היא אחת המאתגרות יותר, כיוון שיש לדייק במיקום איבריו של התינוק כדי שהנשיאה בערסול תתרום להתפתחותו ולא תזיק לו.
מסיבה זו, לצד אנשי מקצוע מתחום התפתחות תינוקות הממליצים על ערסול כתנוחה היחידה המתאימה לתינוקות רכים, ניתן למצוא אחרים המסתייגים מערסול עד כדי המלצה להמנע ממנו לחלוטין.
לגישתינו, לא חייבים לערסל, אך גם אין סיבה להמנע מערסול באופן גורף.
ניתן ללמוד לערסל נכון ולאחר תרגול קצר, איטי וקפדני, נשיאת התינוק בערסול בצורה נכונה יכולה להיות אוטומטית וזריזה.

 

במאמר זה נפרט את הדגשים לערסול נכון ואת השיקולים מאחורי ההמלצות השונות כדי לאפשר לך, ההורה, לקבל החלטה מושכלת האם לערסל את תינוקך.
 

 

דגשים לערסול נכון במנשא תינוקות
כשנושאים תינוק במנשא חשוב להקפיד תמיד על
כללי בטיחות לנשיאה נכונה.

כשמדובר בתנוחת ערסול, יש כמה דגשים ספציפיים שחשוב לשים לב אליהם על מנת לודא שמדובר בערסול נכון ותקין:

  1. התינוק ממוקם גבוה, כשראשו סמוך לעצם הבריח של ההורה.
  2. בד המנשא מתוח, כדי שכל איבריו של התינוק יישארו במקומם ולא יושפעו מתנועות האם.
  3. פני התינוק גלויים בכל עת.
  4. גב התינוק נתמך לכל אורכו (בחודשים הראשונים – עגול).
  5.  נשמר מרחק של סנטימטר בין הסנטר של התינוק לחזה שלו
  6. ראש התינוק נתמך בקו אמצע בהמשך לגב.
  7. הראש גבוה מהחזה ומהאגן (כלומר: התינוק לא שוכב על הגב, אלא ניצב כמה שיותר זקוף).
  8. הברכיים רחוקות זו מזו, בגובה האגן או למעלה ממנו, וכפות הרגליים פונות החוצה. רק מנח זו שומר על מפרק הירך מפני פריקה

תנוחת הערסול מתאימה בעיקר בחודשי חייו הראשונים של התינוק, כשרגליו עדיין מקופלות במנח "צפרדע" וגופו מעוגל. לכן הטיפ הטוב ביותר הוא להרים את התינוק ולהכניסו למנשא בלי לשנות את המנח הטבעי שלו, ואז לודא שהוא ממוקם לפי רשימת הדגשים.
 

כיצד נשיאה נכונה במנח ערסול יכולה לסייע להתפתחות התינוק?
1. הדמייה של שכיבה על הצד
כידוע, מגיל שלושה חודשים מומלץ להשכיב את התינוק בערות גם על הצד, בנוסף לשכיבה על הגב ועל הבטן. השכיבה על הצד מעודדת מגע של כפות הידיים זו בזו ובפנים, ולמגע הזה יש חשיבות בבניית סכמת הגוף של התינוק ויצירת קו אמצע, תהליכים הכרחיים להתפתחות תקינה.
בנוסף, במנח זה כל צד של הגוף מקבל גירוי שונה: צד אחד נושא משקל והצד השני נע בחופשיות בחלל. הגירוי השונה לכל צד חשוב להפרדת התנועה בשלבי ההתפתחות השונים- היפוך, התיישבות, משיכה לעמידה וכדומה, ומשפר את איכות התנועה במעברים ביניהם.
גם בערסול נכון במנשא התינוק חווה את שני העקרונות החשובים האלה:

  1. ידיו קרובות לפיו, תוך שמירה על אורך שרירי השכמות (חשוב בעיקר לתינוקות שבשכיבה על הבטן מתקשים למקם את האמהות מתחת לחזה ונמתחים עם ידיים ישרות כמו אווירון שלא יודע לנחות).
  2. כמו בשכיבה על הצד, בערסול במנשא כל צד של הגוף מקבל גירוי אחר- צד אחד מרגיש את חום גופה של האם בעוד הצד השני מרגיש את מגע הבד.

כמו בשכיבה על הצד, על מנת למקסם את יתרונות התנוחה חשוב שהתינוק יחווה את הערסול לשני הכיוונים במידה שווה. מומלץ ללמוד לערסל לשני הכיוונים, או לדאוג לכך שכל הורה יערסל לכיוון אחר, כדי שהתינוק יקבל גירוי סימטרי.
2. הכרת הרגליים
יש תינוקות שבשכיבה על הגב מתקשים להרים את הרגליים מהמשטח ולהביא את הברכיים לכפות הידיים. למגע הזה יש חשיבות בבניית סכמת הגוף- זו הדרך של המוח להכיר את הרגליים טוב יותר, כדי שבהמשך יוכל להשתמש בהן באופן איכותי יותר. בערסול נכון במנשא התינוק יכול לגעת בברכיו ולהכיר אותן, והתחושה הנעימה הזאת יכולה לעודד אותו להתאמץ לחזור אליה גם מחוץ למנשא, כשישכב על הגב.

 

3. הרפייה והתכנסות
 

תנוחת ערסול מאפשרת לתינוק חוויה של ניתוק מגירויים חיצוניים והתרכזות בגירויים פנימיים כמו הקשבה לנשימות, הרגשה של טונוס השרירים והתייחסות לפעימות הלב . מצב מדיטטיבי זה מאפשר גלישה טובה וחלקה יותר ממצב עירות ומצב שינה ולהפך וכתוצאה מכך פוחת מאד הבכי של התינוק המושפע מהקושי במעברים בין מצבים אילו. ערסול משמעותי במיוחד לתינוקות בעלי טונוס שרירים גבוה ומאפשר להם להרפות ולשחרר חלק מהמתח הצבור בשריריהם.
 

4. הקלה על בעיות עיכול, גזים וקוליק
 

תנוחת הערסול מחממת את הבטן ומאפשרת לשרירי הגב הרפיה, וכתוצאה מכך עמוד השדרה יכול להתארך ולרווח בין החוליות. מצב זה מאפשר גם עיצבוב טוב יותר לכל איזור הקיבה והמעיים וכתוצאה מכך עוד הקלה על בעיות עיכול.
 

5. תחושת בטחון והגנה
 

תנוחת הערסול מזכירה את תנוחת התינוק ברחם. היא מוכרת לו ולכן מקנה לו ביטחון ותחושת הגנה, מאפשרת לו להתמודד עם  גירויים חיצוניים כמו קולות חזקים ממקום מוגן ובטוח ומאפשרת לו להסתגר ולהשתבלל כשהוא חש מוצף מדי בגירויים. העיטוף ההדוק מונע את הפעלת רפלקס מורו (זריקה בלתי רצונית של הזרועות למעלה בתגובה לרעש/בהלה) ומאפשר שינה טובה יותר.

 

למה יש תינוקות שמסרבים להתערסל?
 

כדי להתערסל יש צורך בהארכה ושחרור של השרירים הזוקפים הנמצאים בגב התינוק. כששרירים אלה מקוצרים ונמצאים במצב תמידי של כיווץ, הם מקשים על התינוק להכנס ולהשאר בתנוחה מכורבלת והתוצאה היא הקשתה של הגב ובכי כשמנסים לערסל אותו.  
יש סיבות שונות להצטברות מתח מיותר בשרירים אלו:

  1. רפלקס מורו (רפלקס הבהלה) השכבה מרובה על הגב במשטח ישר (מיטה או עריסה) בתוספת רעשים יומיומיים כמו טריקות דלתות, צלצולי טלפון וכד' גורמים להפעלה יתרה של רפלקס מורו וכתוצאה מכך כיווץ רב באזור השכמות והשרירים האחוריים של הגוף.
  2. ריפלוקס תינוקות עם ריפלוקס סובלים גם ממתח שרירי רב כתוצאה מהכאבים והבכי המרובה ויש להם נטייה אופיינית להקשית את הגב לאחור. עוד על ריפלוקס ועל דרכים להקלה במאמר על ריפלוקס וקרניוסקרל.
  3. מיעוט מגע חזק המסג' החזק שהתינוקות היו רגילים אליו ברחם (לחיצות שרירי הרחם על התינוק, צירי הלידה והמעבר בתעלת הלידה) מוחלף לרב במגע עדין ומלטף. תפקידו של המגע החזק והעמוק הוא בין השאר לשחרר שרירים מכווצים. באין מגע חזק (מתוך חשש להכאיב לתינוק) השחרור לא מתקבל.

 למידע נוסף קראו גם על תינוק שלא אוהב מנשאים ועל תינוק שמקשית את הגב.
 

שורה תחתונה: לערסל או לא לערסל?
 

המנח המומלץ לתינוקות רכים הוא ללא ספק המנח העוברי, כשגבם מעוגל וגפיהם אסופות. כיום, בשל ההמלצות להשכיב תינוקות על הגב, ובשל השימוש הנפוץ בטרמפולינות בשעות הערות - תינוקות רבים מצויים שעות רבות במשך היום בתנוחה פרושה, לא עוברית, כשגבם וגפיהם מיושרים. ערסול מכנס אותם בחזרה לתנוחתם הטבעית, אך גם תנוחת בטן לבטן מכורבלת עם גב מעוגל ורגליים כפופות לצידי הגוף כשהברכיים מורמות וגבוהות מהאגן, מחזירה את התינוק לתנוחה עוברית והיא מומלצת באותה מידה.
 

המלצתינו:
 

אם התינוק מעונין להתערסל ונהנה מהערסול, ואתם נהנים לערסל אותו, אין סיבה להמנע מערסול, כל עוד מקפידים על כל כללי הבטיחות- מנשא מהודק היטב ונשיאה גבוהה, ראש נוטה לאחור ופנים פונות למעלה, הקפדה על פישוק ברגליים והחלפת צדדים. אם לא רוצים לערסל במנשא, אפשר לערסל גם בערסל ייעודי לתינוקות.
 

אם התינוק מתנגד לערסול, אם אתם מרגישים לא בנוח עם ערסול, לא נוח לכם או חוששים מערסול לא נכון- כדאי לשאת את התינוק בתנוחת בטן לבטן  זקופה שמאפשרת לו את ההרפייה והכרבול שהוא זקוק להם, תוך הקפדה על כך שגבו מעוגל, רגליו מפושקות וברכיו מורמות, וגופו תמוך באופן המאפשר הרפייה מוחלטת. בתנוחת בטן לבטן נכונה במנשא פיזיולוגי התינוק נהנה מכל יתרונות הערסול, גם במנח זקוף.
 

תנוחת בטן לבטן עם פישוק? מלידה? באמת?

 

תנוחת בטן לבטן היא תנוחה פיזיולוגית ומומלצת מלידה, מאפשרת לתינוק להנות מיתרונות הערסול, ועבור ההורה זוהי בדרך כלל תנוחה נוחה יותר שמחלקת את משקל התינוק נכון יותר. הפישוק מונע פריקה של מפרק הירך ולכן הוא חשוב ומומלץ מלידה.

הורים רבים מרגישים בטוחים ורגועים יותר כשהתינוק בתנוחת בטן לבטן ולכן גם התינוק יהיה רגוע ונינוח יותר.

להרחבה קראו את ההסבר על נשיאה בתנוחת בטן לבטן עם רגלי צפרדע ועם הרגליים בחוץ.
 

חשוב להיות קשובים לתינוק ולהעדפתו.
 

אין צורך להתעקש על ערסול במקרה של תינוק המסרב להתערסל, אך אם התינוק מגלה התנגדות לכל סוג של תנוחה מכורבלת, כדאי לבדוק מה מקשה עליו להתערסל ולהתכרבל. ברוב המקרים מדובר במצב של מתח שרירי מיותר בגוף, שניתן לטפל בו ולהקל עליו במגוון דרכים, כגון: עיסוי תינוקות, שחיית תינוקות, ליווי התפתחותי בשיטת צעד ראשון/ורדי/שלהב, קרניוסקרל, רפלקסולוגיה ועוד. חשוב להיות מודעים גם לכך שערסול יכול לשמש כלי טיפולי במקרה של מתח שרירי מיותר בגוף.
 

הכי טוב? לגוון בתנוחות.
 

על מנת לאפשר לתינוק להנות מכל העולמות, אפשר ורצוי גם לערסל לשני הכיוונים וגם לשאת בתנוחה זקופה. גיוון בתנוחות מספק לתינוק גירוי שונה ומגוון לאיברים שונים בגופו, מקל על העומס על גופו של ההורה, וחשוב במיוחד לתינוקות הנישאים במנשא שעות מרובות בכל יום.
 

כל האמור לעיל מתיחס לתינוקות בריאים.

אם התינוק סובל מבעיה רפואית/אורתופדית מומלץ להתיעץ עם הגורם המטפל באשר לאופן הנשיאה המומלץ עבורו במנשא.