top of page

נשיאה פיזיולוגית - עד מתי?

עודכן: 11 באפר׳ 2022

נשיאה פיזיולוגית - עד מתי חשוב להקפיד?

התינוק שלך כבר לא ניובורן, ובא לך לעבור למנשא מובנה ופשוט - אבל לא פיזיולוגי (מה זה מנשא פיזיולוגי? מנשא שמאפשר פישוק וגב עגול. הסבר מפורט וחפירה יסודית נמצאים במאמר מה זה מנשא פיזיולוגי).

אולי כבר יש לך בבית איזה מנשא, לא הכי פיזיולוגי, ולא ברור למה ואם יש טעם בכלל להשקיע במנשא חדש רק כי הוא מאפשר פישוק מספיק רחב וברכיים גבוהות כמו שאנחנו אוהבות.

אז עד כמה, ובעיקר עד מתי, חשוב להתעקש על מנשא פיזיולוגי? האם יש גיל שבו כבר לא צריך להקפיד על מנח פיזיולוגי מושלם? או פחות צריך?

בואו נדבר קצת על הרציונל מאחורי ההמלצות שלנו ואחר כך יהיה לך יותר קל לענות על השאלה הזאת לעצמך.

כמו שאנחנו אומרות תמיד, אין פה תשובה אחת שנכונה לכולם - כל תינוק והוריו והתשובה שנכונה להם.

למה הפישוק חשוב?

בחודשי החיים הראשונים יש חשיבות רבה לשמירה על פישוק עם תמיכה בירכיים וברכיים גבוהות מהאגן כדי לשמור על התפתחות תקינה של מפרק הירך. אפשר לקרוא על כך בהרחבה במאמר על התפתחות בריאה של מפרק הירך.

אבל גם כשמדובר בתינוק גדול, בריא שנמצא במעקב ט״ח שגרתי ועבר א״ס פרקי ירכיים תקין, עדיין יש סיבה מצוינת להמשיך להתעקש על הפישוק: תמיכה בגב שלך.

כמו שהסברתי בהרחבה במאמר על תמיכה בגב, כשהרגליים של התינוק שמוטות למטה ומטלטלות ובועטות בירכיים שלך, הגב שלך עובד הרבה יותר קשה כדי להתמודד עם העומס שלהן.

בגיל שבו מפרק הירך כבר מתקבע במקום הנכון ואפשר להפסיק לדאוג לו, זה גם הגיל שבו התינוק כבר כבד וסוגיית התמיכה בגב שלך מתחילה להיות יותר משמעותית.

כשמקפידים לשאת בפישוק, כשהרגליים של תינוק מחבקות אותך ותמוכות, זה פשוט יותר נוח.

ככה אפשר להמשיך להנות מהנשיאה גם כשנושאים תינוק כבד ואפילו פעוט, וגם לפרקי זמן ארוכים - כמה שמתאים לך.

למה שמירה על גב עגול חשובה?

נשיאה בגב עגול מאפשרת לתינוק להשאר יותר זמן במנח המעוגל והעוברי שהוא נקודת המוצא האופטימלית להתפתחות המוטורית.

רוב התינוקות יתפתחו מצוין, לא משנה איך ואם בכלל נישא אותם. אבל אחוז קטן מהתינוקות הבריאים שמתפתחים בטווח הנורמה - מתפתחים קצת יותר לאט. הם מתמודדים עם קושי כלשהו. ואלה בדיוק התינוקות שירוויחו מאד מהקפדה על כל כללי הטקס של הנשיאה הפיזיולוגית.

הענין הוא שבחודשים הראשונים לא תמיד יודעים האם התינוק שייך לרוב שמתפתח בצורה 100% תקינה, או במיעוט שקצת יותר קשה לו.

ההמלצה שלנו היא ללכת על בטוח: בחודשים הראשונים נקפיד על נשיאה פיזיולוגית כדי לתת לתינוק את נקודת הפתיחה הכי מוצלחת שאפשר. בגילים הגדולים נקפיד על נשיאה פיזיולוגית כדי לעודד את התינוק להיות יותר נינוח ורגוע, ולאפשר לו גם קצת… להשתעמם.

אז כן, כשהתינוק מתחיל לעשות סימנים של זחילה, מפרק לך את ארון הפלסטיקים במטבח ומריץ אותך אחריו בכל רחבי הבית בריצה על שש, כבר אין צורך להקפיד על תנוחה עוברית כדי לקדם התפתחות מוטורית - אבל זה כן משהו שיכול לעזור לך לגדל תינוק נינוח ורגוע יותר ולסייע בהתמודדות עם כל סוגית ההרדמה והשינה.

נשיאה פיזיולוגית תמוכה ומעוגלת עם הפנים להורה מעודדת רגיעה ושינה טובה, ואת היכולת להרגע ולהרדם התינוק ילמד ליישם בהמשך גם מחוץ למנשא.

אז עד איזה גיל חשוב להקפיד על נשיאה פיזיולוגית?

בחודשים הראשונים אנחנו מעדיפות לא להתפשר.

כשמדובר בתינוק בריא בהתפתחות תקינה, איפשהו סביב גיל חצי שנה פלוס מינוס אפשר להתחיל להתפשר על המנח הפיזיולוגי. מתי וכמה - זה כבר תלוי בך, בתפיסת העולם שלך, ובמינון הנשיאה שמתאים לך.

כלל אצבע: ככל שהתינוק יותר במנשא - מנשא פיזיולוגי ישמור יותר טוב על הגב שלך ויש מצב שגם יעזור לו להיות קצת יותר נינוח ורגוע. ככל שהתינוק פחות במנשא, פחות חשוב באיזה מנשא מדובר, ועד כמה הוא פיזיולוגי, אם בכלל.
Post: Blog2_Post
bottom of page