התינוק בוכה? לוקחים כדור (פיזיו)!

עודכן: 7 בפבר׳


פוסט אורח בשיתוף אורנית הוורדי, בעלת מאמי ג’וגר - אימון נשים בהריון ואחרי לידה, מפתחת אתגרי כושר דרך קבוצות נשים בווטסאפ, מנחת קבוצות ומעגלי נשים אחרי לידה בשילוב כושר וספורט. הפייסבוק של מאמי ג׳וגר

ההיריון והלידה הסתיימו, בשעה טובה.

כדור הפיזיו עומד לו מיותם בפינת החדר, או זרוק למעלה על איזה ארון.


אם חשבת לגלגל אותו הלאה, כדאי לדעת שכדור פיזיו יכול לשמש כלי יעיל ביותר עבורך ועבור התינוק שלך, גם בחודשים שלאחר הלידה.

איך כדור פיזיו עוזר לך לטפל בתינוק?


הרגעת תינוק באמצעות תנועה (על השילוש הקדוש שמעת?)

היונקים בטבע מתחלקים לשתי קבוצות: אלה שקמים והולכים לבדם מיום הלידה, ואלה שנולדים חסרי יכולת מוטורית עצמאית, ונישאים ע״י אמם עד שהם מסוגלים להיות עצמאים מוטורית.

המוח שלנו זקוק לתנועה בחלל על מנת לאפשר התפתחות תקינה של מערכת שיווי המשקל. בהריון הוולד חווה תנועה בכל פעם שאמו זזה. אחרי הלידה, כל עוד הוולד אינו מסוגל להניע את עצמו, הוריו נדרשים לפעולה אקטיבית על מנת לספק לו את חווית התנועה הדרושה עבורו. זו הסיבה שתנועה כל כך מרגיעה תינוקות רכים: זהו צורך ביולוגי לכל דבר, וגם שחזור של חווית הרחם המרגיעה.

כדור פיזיו הוא אחת הדרכים הנוחות יותר עבורך לספק לתינוק שלך את הצורך שלו בתנועה.

הכדור אפקטיבי במיוחד כשהוא מהווה חלק מהשילוש הקדוש: מנשא (מגע + עיטוף), מוצץ (מציצה והרפיית שרירים) וכדור פיזיו (תנועה). זו הסיבה שזה אחד מעשרת הטיפים שלנו להתחלה מוצלחת של שימוש במנשא.

יתכן שנתקלת בהמלצה לא להרגיל את התינוק להרדם תוך כדי תנועה. בדומה להמלצה לא לאפשר לתינוק להרדם תוך כדי הנקה או מציצה, זו המלצה המבוססת על גישה שרואה בצרכים הביולוגיים של התינוק ״הרגל״ שכדאי להפטר ממנו. לעומתה קיימת הגישה הרואה בהם צרכים שיעלמו מעצמם לאחר שיתמלאו. המציאות בדרך כלל מורכבת ואין גישה אחת נכונה אבסולוטית. בתור הורים אין מנוס לבחור את הגישה התואמת יותר את השקפת העולם שלנו.


בשבילך זו ישיבה, בשבילו זו הליכה: גם לספק לתינוק תנועה וגם לנוח

הליכה או קפיצות עם תינוק על הידיים היא אחד הסיוטים של הורים טריים.

כשמחליפים את ההליכה הממושכת בישיבה על כדור פיזיו, התינוק ממשיך לחוות נשיאה בעמידה (כי הגב שלך נשאר זקוף) ותנועתיות (הודות לקפצוצים), אבל הגוף שלך נח (וזה אפילו בריא עבורך!).


מאפשר הרבה תנועה גם במרחב סגור

אנחנו כבר לא חיים ביער: לכו תספקו לתינוק תנועה בתוך דירת 90 מ״ר מלאה רהיטים (שלא לדבר על ערמות הכביסה). כמה אפשר ללכת בסלון הלוך ושוב ולהשאר בטווח ראיה מהטלוויזיה?...

על הכדור אפשר לספק לתינוק תנועה איכותית גם כשאנחנו סגורים בחלל קטן (כמובן שחשוב גם לצאת לטיולים באוויר הפתוח - אבל לא בהכרח באמצע הלילה).



תחליף ישיבה לפעילויות שונות, מאכילה, עבודה על המחשב ועד קיפול כביסה- וזה אפילו יותר בריא לגב!

לעשות דברים כשהתינוק עלייך במנשא נשמע מופרך - כי כמה אפשר לעמוד? אבל כשמתיישבים על הכדור התמונה פתאום נראית אחרת: אפשר לשבת לשולחן לאכול, לעבוד על המחשב (הי, ככה העסק הזה הוקם) וגם סתם לקפל כביסה מול סדרה טובה בטלויזיה.

הבונוס? לגב שלך הרבה יותר בריא לשבת על כדור פיזיו מאשר על כסא.

למה כל כך מומלץ להתאמן עם כדור פיזיו?

  • מאפשר עבודה על כל הגוף.

  • הבסיס הידידותי שלו מסייע ב”ספיגת” לחצים בזמן ביצוע התרגילים.

  • יכול לשאת עליו את משקל כל הגוף.

  • אפשרות להגדלת טווחי תנועה.

  • מקנה ״אי יציבות״ למען יציבות.

  • כל תרגיל על הכדור מגייס את שרירי הליבה האחראיים על יציבות הגוף.

איזה כדור צריך לבחור בהתאם למידת הגוף שלך?


קוטר הכדור נע בין 35-85 ס”מ. בתרשים המצורף אפשר לבדוק מה קוטר הכדור המתאים לגובהך:

תרשים מידות כדור פיזיו מומלצות לפי גובה המשתמש


איזה תרגילים אפשר לעשות עם כדור פיזיו?


אחרי הלידה אפשר להשתמש בכדור לחיזוק שרירי הבטן, רצפת האגן ושרירי הגב. אפשר לתרגל גם כשהתינוק עליך, וכשהוא ישן אפשר להרחיב את מנעד התרגילים עוד יותר.

הנה כמה דוגמאות לתרגילים פשוטים שאפשר לבצע בבית, באדיבות מאמי ג׳וגר:


 

סיבובי אגן על הכדור לשחרור הגב התחתון

הכי פשוט, הכי בסיסי - ואפשר לעשות גם כשהתינוק עליך!

אישה יושבת בגב זקוף על כדור פיזיו

 

שרירי הבטן והליבה

בשכיבה על הגב, הירכיים צמודות לכדור השוקיים על הכדור, כפות הידיים מאחורי הראש.

א. הרמת הראש והשכמות תוך איסוף רצפת אגן ובטן

אישה שוכבת על הגב כשהרגליים על כדור פיזיו, ומרימה ראש וחזה לחיזוק שרירי ליבה

ב. הרמת הראש והשכמות באלכסון

אישה שוכבת על הגב כשהרגליים על כדור פיזיו, ומרימה ראש וחזה עם רוטציה לצד אחד

ג. רגל אחת כפופה באוויר

אישה שוכבת על הגב כשהרגליים על כדור פיזיו, ומרימה ראש וחזה עם רוטציה לצד אחד וקירוב ברך אחת למרפק
 

חיזוק שרירי הגב

א. עמידת ברכיים, מרכז הגוף על הכדור, כפות הידיים על הרצפה מלפנים: הרמת יד אחת לפנים לגובה כתף וניתוק רגל נגדית ישרה לגובה האגן. (ניתן גם לנתק רק רגל/ יד אחת כל פעם - רמת קושי אחת לפני...)

אישה שוכבת על הבטן על גבי כדור פיזיו כשברך אחת מונחת על הרצפה והרגל השניה ישרה לאחור

ב. משכיבה על הבטן מעל הכדור, כפות הידיים מאחורי הראש, כפות הרגליים על הקרקע - פשיטת הגו תוך הרמת הראש והכתפיים.

 אישה שוכבת על הבטן על גבי כדור פיזיו כשרק אצבעות הרגליים נוגעות ברצפה והידיים מונחות על העורף כשהראש פונה למטה
 אישה שוכבת על הבטן על גבי כדור פיזיו כשרק אצבעות הרגליים נוגעות ברצפה והידיים מונחות על העורף כשהראש והחזה מורמים

ג. מתיחה: ברכיים על הקרקע - ידיים על הכדור - הרחקה/גלגול של הכדור לפנים תוך משיכת הישבן לאחור

אישה עומדת עמידת שש על הרצפה כשהידיים מושטות קדימה בגובה הכתפיים ומונחות על גבי כדור פיזיו

תרגילים נוספים אפשר למצוא בדף הפייסבוק של מאמי ג׳וגר. תהנו!

 

טו מאץ׳ אינפורמיישן?

 יש דרך פשוטה ומהירה לגלות מה המנשא הנכון שלך: לשאול את הַמִּנְסַנֶנֶת.

הַמִּנְסַנֶנֶת- שאלון חכם להתאמת מנשא מבית המנשא הנכון