top of page

כשהתינוק עושה ״מרד מנשאים״

עודכן: 23 באפר׳ 2022

תינוק רך מתפתח ומשתנה במהירות דרמטית בחודשים הראשונים לחייו.

השינויים המהירים שעוברים על התינוק בחודשים ואפילו בשבועות הראשונים לחייו משפיעים לפעמים גם על חווית הנשיאה שלו במנשא. אם עד עכשיו השתמשת במנשא והכל היה בסדר, ופתאום משהו השתבש- המדריך הזה מיועד עבורך.


מה קורה בסביבות גיל חודשיים?

בשלב הזה התינוק מתחיל בדרך כלל להראות שליטת ראש טובה, לישר גפיים, לחייך ולתקשר.

הוא כבר לא נרדם ברגע שנכנס למנשא, וישיבה עם המנשא כשהתינוק ער פתאום מעוררת בכי ותלונות.

הוא מתחיל לגלות יותר ענין בעולם, אך במקביל גם יותר תסכול וחוסר שקט.

הוא מתחיל להזדקק ליותר עזרה כדי להרדם, בעיקר אם יש לך קושי לזהות את סימני העייפות שלו. קושי בהרדמות שגורם לפרקי ערות ארוכים מדי גורם לתינוק להגיע בגיל הזה יותר בקלות לעייפות יתר – מתכון בטוח לתינוק מקטר ולא נינוח. 

גם היכולות הקוגנטיביות של התינוק מתפתחות והוא מתענין יותר בסביבה וזקוק ליותר גירויים, אך במינון נכון ולא מציף.


לתקופת הביניים שבה התינוק כבר לא לגמרי “ניובורן” עוברי ומכורבל, אבל עדיין אינו תינוק גדול ובשל, אנחנו קוראות  “שלב המעבר”.

כל השינויים האלה הם חלק מתהליך הגדילה וההתפתחות הטבעי של התינוק- היום טרנדי לדבר על ״משבר״ בגיל כזה או אחר, אבל בתפיסה שלי אלה לא משברים, אלא פשוט חוסר תשומת לב שלנו לשינוי שעבר על התינוק, ומצריך שינוי אצלנו- באופן ההרדמה, בסדר היום או בנושא שעל הפרק- השימוש במנשא.

כשאנחנו ממשיכים להשתמש במנשא באופן שמתאים לניובורן קטנטן, אבל התינוק כבר עבר פאזה לשלב המעבר - שם מתחיל המרד.

בגיל 2-3 חודשים מתחילות להופיע השאלות: התינוק שבוכה במנשא, התינוק ש״מנקר״ ומחפש ללא הרף את השד, התינוק שלא רגוע וזז כל הזמן, או מעיף את הבד מהראש שלו.

זה השלב שבו הורים מתחילים לתהות אם כבר הגיע הזמן לסובב את התינוקת עם הפנים החוצה, אם המנשא לא נוח או מכאיב לה ובכלל אם יש טעם להמשיך להשתמש במנשא אם הילד לא מתחבר לקונספט.


אז מה עושים?


ברוב המקרים, התנגדות למנשא שמופיעה בשלב המעבר נפתרת כשמבינים איזה התאמות צריך לעשות כשנושאים תינוק שהוא כבר לא ניובורן:

ראש חופשי

בשבועות הראשונים הקפדנו על תמיכה בראש כל הזמן.

כשהוא היה קטנטן ועוברי הוא היה זקוק לתמיכה בראש גם בערות, וגם בילה חלק ניכר מהזמן בשינה במנשא.

סביב 2-3 חודשים תינוק בריא לרוב מחזיק את הראש היטב בערות ואינו זקוק לתמיכה בראש. הנסיון לפרוש את הבד על הראש שלו יביא להתנגדות ומחאה.

אפשר ואף רצוי ומומלץ לשאת את התינוק כשהראש בחוץ והתינוק יכול לסובב אותו כרצונו ולהביט על הנעשה סביבו.

רק כשהתינוק ירדם במנשא נתמוך את הראש - בזמן שינה גם תינוק בוגר זקוק לתמיכה בראש, אם כי יתכן שהוא יתעצבן אם נתמוך את הראש לפני שנרדם, אז צריך לבדוק בזהירות מה נכון עבור הילד שלך.

רגליים בחוץ

תנוחות עובריות מכונסות כמו ערסול או רגלי צפרדע מתאימות לתינוקות צעירים מאד. בשלב המעבר רוב התינוקות יגלו התנגדות לתנוחות מכונסות מדי, וזקוקים לתנוחה שמאפשרת להם יותר חופש תנועה.

בשונה ממיתוסים שרצים ברשת, אפשר ואף מומלץ לשאת תינוקות מלידה בתנוחת בטן לבטן כשהרגליים מחוץ למנשא, כמובן תוך שמירה על מנח פיזיולוגי ותמיכה במפרק הירך. הרחבתי על כך כאן: רגליים מחוץ למנשא- ממתי?

אפשר ואף רצוי לעבור לנשיאה עם הרגליים בחוץ בכל שלב שרוצים ועדיף כמה שיותר מוקדם.


ביגוד נוח

אם התחלת לשאת בקיץ וכשמזג האויר התקרר התחילו גם הקטורים יכול להיות שצריך לבדוק מה התינוק לובש במנשא. ביגוד חם, מסורבל ועבה מדי יכול לגרום לאי נוחות במנשא ואף לחימום יתר. רגליות בפרט עלולות ליצור לחץ על בהונות הרגליים כשהבד נמתח תוך כדי נשיאה.

במנשא צריך להלביש גם בחורף ביגוד דק ולא מסורבל, ורגליות תמיד במידה אחת גדולה מדי. את השכבות העבות והמחממות שצריך כשקר ממש מלבישים מעל המנשא. הסבר מלא כאן

גירויים תואמים

במאמר ששירלי המדריכה שלנו לשעבר כתבה עבורנו הצילו הילד התקלקל, היא מדברת מנקודת מבט של מלווה התפתחותית על הצורך של התינוק בגירויים מתאימים לגילו.

בשלב המעבר נראה שלפעמים התינוק זקוק ליותר תנועה או מגע כשהוא במנשא, או שישיבה עם המנשא או עמידה ללא תנועה יותר מעצבנת אותו.

חשוב להבין בניסוי וטעייה מה הגירוי הנכון שיעזור לתינוק להיות נינוח במנשא, וזה מוביל אותי לנקודה הבאה: מתי ואיפה להשתמש במנשא.

מתי ואיפה?

לא פשוט להפנים שהעובר הקטן והישנוני שלך גדל, בשעה טובה וכמו שצריך, ועכשיו יש לך בבית בן אדם קטן שמתחיל לגבש רצונות והעדפות מאד ברורים - רק לא הכי מיומן עדיין בלתקשר אותם.

אין מנוס מלבדוק בניסוי וטעייה מהם הרגלי הנשיאה החדשים והעדכנים שמתאימים לכם, למשל:

  • במקום שינה במנשא תוך כדי ישיבה - נשיאה פעילה תוך כדי עבודות בית;

  • במקום נשיאות ממושכות - פרקי זמן קצרים יותר לסירוגין;

  • במקום לישון, לינוק ולחזור לישון במנשא - לצאת להפסקה פעילה על משטח שעליו התינוק חווה גירויים מסוג שונה וחשובים לא פחות;

  • במקום להיות במנשא בבית - לצאת לסיבוב באויר הצח מחוץ לבית, במיוחד בערב כשהשילוב של חושך ואוויר קריר הוא דרך נפלאה להוריד הילוך ולעזור לתינוק להכנס למוד של שינה.

לשים לב לסימני עייפות

מנשא הוא אחד הכלים היעילים להרדים תינוק עייף, אבל כשיש עייפות יתר זה יהיה קשה וכרוך בבכי, והשינה תהיה פחות איכותית.

יש סיכוי טוב שבתוך כל השינויים שהילד עובר יצא לך לפקשש את סימני העייפות שלו, והמרדנות היא בעצם עייפות יתר שאולי נמשכת כבר זמן רב.

שני ליבמן, מדריכה לשעבר של המנשא הנכון שהיא יועצת שינה וגם מדריכת הנקה ממליצה ללמוד לזהות סימני עייפות כדי לדעת מתי הזמן הנכון לארוז את התינוק במנשא ולהתעקש שירדם שם. 


ככה נראית נשיאה בגיל חודשיים:



Post: Blog2_Post
bottom of page