top of page

רגליים מחוץ למנשא - ממתי?

עודכן: 23 בינו׳ 2022

״אני שמה את התינוקת שלי בתנוחת רגלי צפרדע והיא דוחפת עם הרגליים ומנסה להעמד. היא בת חודש, האם מותר כבר להוציא את הרגליים?״ שאלה האמא הנחמדה בטלפון.

התשובה היא כן! הסימן המובהק ביותר לכך שתנוחה עם הרגליים בתוך המנשא כבר לא מתאימה היא התנגדות של התינוק.

המיתוס: חייבים לשאת ניובורן עם הרגליים בתוך המנשא.

במיתוס הזה אני נתקלת שוב ושוב בכל מיני גרסאות. לפעמים ״ההמלצה״ היא לשאת עם הרגליים בתוך המנשא עד גיל 3 חודשים, לפעמים 5 ולפעמים 4.

המשותף לכל הגרסאות היא המקור שלהן: המלצות מיושנות שעבר זמנן.

פעם, לפני לא המון זמן (אי שם בתחילת המילניום השלישי) מבחר המנשאים לניובורן היה מאד מצומצם.

היו מעט מאד מנשאים שאפשרו לשאת ניובורן בתנוחת בטן לבטן כאשר רגליו מחוץ למנשא, ולהתאים את רוחב המנשא למידת התינוק.

בתקופה הזאת הבחירה היתה בין מנשא עם מפתח צר, כזה שנראה כמו רתמת צנחן, כשהתינוק נישא בגב ישר ורגליים ישרות שמשתלשלות משני חורים בצידי המנשא, ובין מנשאים עם מפתח רחב מכדי לאפשר לשאת ניובורן עם הרגליים בחוץ.

מכיוון שנשיאה עם רגליים ישרות היא לא פיזיולוגית, לא נוחה ומאד לא מומלצת כשמדובר בהתפתחות בריאה של מפרק הירך, באותה תקופה הבחירה הטובה יותר היתה נשיאה במה שאנחנו מכנות כיום תנוחת רגלי צפרדע, במנשא עם מפתח רחב, כשהרגליים כפופות וצמודות לצידי הגוף וכפות הרגליים קרובות לטוסיק (לידו, לא מתחתיו). זו היתה הדרך היחידה לשאת תינוקות עד אזור גיל 4-5 חודשים וזו אולי הסיבה שהתקבע המיתוס שזו הדרך הנכונה לשאת תינוקות צעירים.


המציאות: אפשר, אבל ממש לא חייבים להשאיר את הרגליים בתוך המנשא


אמא עם תינוקת ניובורן במנשא בד, עם הרגליים בתוך המנשא
בת חודש בתנוחת צפרדע במנשא בד ארוך (מובי ראפ)

כיום כששוק המנשאים התפתח, וכבר לא מחייב נשיאה עם הרגליים בתוך המנשא, יש לך אפשרות לבחור את התנוחה הנכונה יותר עבור התינוק שלך.


כשמדובר בתינוק צעיר מאד ורפלקסיבי מאד - כזה שאם מרימים אותו, הרגליים שלו אוטומטית מתרוממות ונצמדות לצידי הגוף, תנוחת רגלי צפרדע יכולה לאפשר לו להשאר במנשא באותו מנח מכונס ועוברי שנוח לו, בלי להרחיק את הגפיים מהגוף, עד שהוא לא עושה זאת באופן עצמאי.


עם זאת חשוב לזכור שכבר ביום הלידה גופו של התינוק מתחיל בהדרגה תהליך של התיישרות והתרחקות של הגפיים ממרכז הגוף. התהליך הזה מתרחש בהדרגה והקצב שלו אישי ומשתנה מתינוק לתינוק, אבל ברוב המקרים כבר סביב גיל חודש או חודשיים לכל המאוחר התינוק יסרב למנח העוברי של תנוחת צפרדע, ויתחיל ליישר רגליים ולהתנגד להשאיר אותן בתוך המנשא.


תנוחת רגלי צפרדע עם הרגליים בתוך המנשא רלוונטית במנשאי בד בלבד, לתינוקות שנולדו במשקל נמוך, או בשבוע מוקדם, ולא ממהרים להפרד מהנטיה העוברית להיות מכורבלים ומקופלים - אבל ממש לא לכל תינוק, ולרוב לא יותר מכמה שבועות.

ממתי אפשר לשאת עם הרגלים מחוץ למנשא?


אמא עם תינוקת ניובורן בתנוחת בטן לבטן עם הרגליים מחוץ למנשא
בת חודש בתנוחת בטן לבטן עם רגליים מחוץ למנשא במנשא שרן דרור

הרבה תינוקות יעדיפו להנשא משלב מוקדם מאד, ורבים ממש מלידה, בתנוחת בטן לבטן כשהרגליים מחוץ למנשא.

כיום גם יצרני המנשאים מבינים שאפשר ואף רצוי לשאת מלידה עם הרגליים בחוץ ולכן קיים מבחר רחב ומגוון של מנשאים שניתן למקם בהם תינוקות החל מלידה בתנוחת בטן לבטן, כאשר הכוונה כמובן לתנוחת בטן לבטן פיזיולוגית, מעוגלת ותמוכה, עם הרגליים כפופות לצידי הגוף, הירכיים תמוכות והגב מעוגל.


אם רק ילדת ויש לך תינוק צעיר בן פחות מחודש, מרגיש לך שהוא מאד עוברי ומכונס- אפשר לנסות רגלי צפרדע או בטן לבטן ולבדוק מה עובד עבורך טוב יותר, ורק לזכור שרגלי צפרדע תהיה רלוונטית רק לזמן קצר ואין צורך להתעקש עליה ברגע שהתינוק מתחיל להראות שהוא רוצה לישר רגליים.


אם התינוקת שלך כבר בת חודש או יותר, או אם היא צעירה יותר אבל כבר עכשיו מיישרת את הגפיים באופן יזום, ובפרט אם היא מתנגדת ממש לתנוחה מקופלת במנשא, דוחפת עם הרגליים ו״נעמדת״ כשמנסים להכניס אותה למנשא בתנוחת רגלי צפרדע- התנוחה הנכונה עבורה תהיה בטן לבטן בלבד, עם הרגליים מחוץ למנשא.


חשוב לדעת- גם אם התינוק שלך מכונס ועוברי, אבל *לך* מרגיש לא בטוח לשאת אותו בתנוחת רגלי צפרדע, אפשר לשאת גם פצפונים ממש עם הרגליים בחוץ. הרבה הורים מרגישים בטוחים יותר עם תנוחת בטן לבטן, כשהם רואים את הרגליים וקל להם יותר להבין אם המנח נכון. אז אם תחושת הבטן שלך בעד בטן לבטן- אנחנו ממליצות להקשיב לה.

כדאי להעזר במדריך שלנו לתנוחת בטן לבטן נכונה, מעוגלת ופיזיולוגית, וכמובן לבחור מנשא מתאים שמאפשר למקם את התינוק במנח הנכון לפי הדגשים שלנו. בשונה מתנוחת רגלי צפרדע שמגבילה אותך למנשאי בד, יש מבחר גדול של מנשאי ניובורן שמיועדים לנשיאה עם רגליים מחוץ למנשא מלידה.


Post: Blog2_Post
bottom of page