top of page

למה להרדים תינוק במנשא?

עודכן: 13 בפבר׳ 2023

זה החלק הראשון של המדריך להרדמה ושינה במנשא לתינוק, ובו נראה למה בכלל להרדים במנשא, ומתי ואיך זה יכול לעזור לך.

  • בחלק השני נלמד איך מרדימים במנשא בלי לשבור את הגב,

  • בחלק השלישי נבין איך תכלס מרדימים במנשא?

  • בחלק הרביעי נלמד טיפים להעברה מוצלחת של תינוק ישן מהמנשא למיטה,

  • ולבסוף נראה מה הטעויות הנפוצות שהורים עושים שמפריעות לילד להרדם ולישון היטב במנשא.


תינוק שלא ישן! יש נושא יותר כאוב מזה בשנה הראשונה אחרי הלידה?


מנשא לתינוק יכול לפתור מגוון של בעיות נפוצות שקשורות לשינה של תינוקות. כאמא שנעזרה במנשאים המון סביב ההרדמה והשינה בשנה הראשונה של שני התינוקות שלי, אני לא חושבת שהייתי מצליחה לשמור על שפיות בלי הכלי הכל כך שימושי הזה.


כמדריכת מנשאים, אני נתקלת בהמון הורים שזה לא עובד להם, שחוששים לנסות או פשוט לא חשבו על מנשא כדרך להקל על עצמם ועל התינוק שלהם סביב הסיפור של השינה. לכן יצרתי מדריך מקיף בנושא הרדמה ושינה במנשא תינוקות, מחולק לחמישה חלקים שמכסים את כל מה שחשוב לדעת כדי לשפר את איכות השינה והחיים של התינוק שלך בעזרת מנשא תינוקות.


אם הילד שלך נרדם וישן בכיף במיטה לא בטוח שיש לך סיבה להמשיך לקרוא. אבל אם הגעת למדריך הזה, יש מצב שזה לא בדיוק התיאור של מה שקורה אצלכם, או שמשהו בגזרת השינה בכל זאת לא מושלם.

במדריך הזה נעבור על בעיות שינה נפוצות אצל תינוקות ונבין איך מנשא יכול לעזור לפתור אותן.


״מניחים אותה ואחרי חמש דקות היא מתעוררת״


רוב ההורים מגלים שהתינוקת נרדמת יחסית בקלות עליהם, אבל מתעוררת תוך דקות אחרי שמניחים אותה. הרבה הורים מוצאים את עצמם בתוך לופ אינסופי של הרדמות לאורך כל היום, כשכל פעם מחדש הילדה מתעוררת אחרי כמה דקות של שינה וכמעט מיד מתחילה שוב לשפשף עיניים ולבכות וצריך להתחיל סשן הרדמה חדש.

אולי נראה לך שהילדה שלך יוצאת דופן וכל האחרים חוץ ממנה נרדמים או ממשיכים לישון במיטה בכיף, אבל לא צריך לשוטט יותר מכמה דקות בקבוצות פייסבוק של הורים לתינוקות כדי לזהות שזו תופעה נפוצה ומוכרת כמעט לכל הורה.

חום הגוף, הריח, קול פעימות הלב שלך, התנועה שלך, כל אלה מרגיעים ונוסכים תחושת בטחון על התינוק, ולכן כל כך הרבה תינוקות זקוקים להם כדי להכנס ולהשאר בשינה טובה ורגועה, ומתעוררים בהעדרם.

במנשא התינוקת יכולה להנות מכל אלה, בזמן שהידיים שלך לא מנוטרלות (בחלק השני של המדריך הזה נראה גם מה צריך לעשות ואיזה מנשא לבחור כדי שגם לא יכאב לך הגב). עם מנשא, זמן ההרדמה או השינה לא חייב להיות זמן אבוד- אפשר לעשות תוך כדי כל מיני דברים, למשל עבודות בית עם מנשא.

״הוא מגיע ללילה גמור ועדיין לא מצליח להרדם״


״שינה מביאה שינה״, זו לא קלישאה; ילד שלא מצליח לישון טוב ביום ומגיע ללילה מותש, ישן פחות טוב גם בלילה, מתעורר יותר ומסיים את הלילה מוקדם יותר. אם זה קורה מדי פעם כי היה יום הפוך, זה לא נורא, כי למחרת הוא ישלים את השעות החסרות ויחזור להיות רענן וטוב לב.

אבל אם הנסיונות להרדים או להשכיב במיטה מסתיימים כל ערב בילד צורח ומותש מעייפות, שמעיר אותך שוב ושוב במהלך הלילה ומסיים את הלילה בשעת בוקר מוקדמת בטירוף כששניכם עדיין עייפים, זה ככל הנראה לופ של עייפות יתר.

עייפות יתר היא האויב הכי גדול שלך בשנים הראשונות של התינוק. היא חמקמקה בטירוף, היא נראית הרבה פעמים כמו ערנות יתר, והיא גורמת לך לחשוד שהילד חולה או שמשהו לא בסדר איתו, בזמן שהוא בסך הכל נורא נורא עייף. המלצת קריאה: הפסיכולוגית ליאת עזריה אהרונוביץ כתבה פוסט בעמוד הפייסבוק שלה שמסביר נהדר מה זה עייפות יתר ואיך מזהים אותה.

כדי לצאת מהלופ הזה צריך לספק לילד מנה גדושה של שינה טובה, ופה מנשא יכול לעזור מאד בהארכה של שנות היום. גם אם זה לא נראה לך כמו פתרון פרקטי לטווח ארוך, כשנמצאים בתוך לופ של עייפות יתר כדאי להתיחס אליו כמו סוג של תרופה שלוקחים במצב אקוטי. בדיון הזה בקבוצת הפייסבוק שלנו אפשר לקרוא מה הורים אחרים מספרים על איכות השינה של תינוקות במנשא.

״היא לא מצליחה לחבר מחזורי שינה, כל היום צריך לעבוד בלהרדים״


הצלחת להרדים, הנחת במיטה, קיווית לשעתיים-שלוש של שקט, אבל אחרי 40 דקות היא כבר התעוררה.


המעבר בין מחזורי שינה הוא חמקמק ואכזרי. אם התינוקת התעוררה לגמרי במקום לעבור משינה עמוקה לשינה קלה ושוב לשינה עמוקה, הלכה השינה. להרדים אותה שוב מהמצב הזה כבר לא עובד, וכעבור זמן קצר היא תתחיל שוב לשפשף עיניים, ותתחיל שוב סאגה של הרדמה, וחוזר חלילה.


כשהתינוקת מתקשה לעבור מחזורי שינה זה משליך על איך כל היום שלכם נראה. יש פחות זמן בטן, כי היא תמיד עייפה ועצבנית, היא רוצה לינוק כל הזמן, כי היא תמיד עייפה ועצבנית, היית רוצה לשחק איתה בכיף על המשטח, או אולי אפילו להניח לה להעסיק את עצמה באוניברסיטה כמה דקות (מה כבר ביקשת??) אבל אין עם מי לדבר, כי היא תמיד עייפה ועצבנית.


כשהתינוקת ישנה עליך, קל לזהות את ההתחלה של מעבר בין מחזורי שינה ממש מהשניות הראשונות: תזוזה קטנטנה, שינוי בקצב הנשימה, התקשחות של השרירים. אי אפשר לפספס את זה.

טיימינג משנה פה הכל: אם קולטים את המעבר מספיק מוקדם, מספיקה עזרה מינימלית- להתחיל לנוע קצת, להחזיר לפה את המוצץ שנשמט, לטפוח בעדינות על הגב, לעשות שששש, כדי לעזור לתינוקת לצלוח אותו בשלום ולסיים את השינה מתי שהיא באמת ישנה מספיק.

״הוא ישן לי רק על הבטן, וזה מפחיד״


כבר 30 שנה משרדי הבריאות בארץ ובעולם ממליצים להמנע מהשכבת התינוק לשינה על הבטן, על הצד, או בעיטוף. ההמלצה נכנסה לתוקף לאחר שזוהה קשר סטטיסטי מובהק בין מוות בעריסה לבין שינה על הבטן, ובשנים אחרי שההמלצה נכנסה לתוקף אחוזי המוות בעריסה צנחו בעשרות אחוזים בכל מדינה שבה הפסיקו להשכיב תינוקות על הבטן. עדיין לא ממש מבינים מה ההסבר, אבל ברור שזו המלצה שכדאי להצמד אליה.


אממה, הרבה תינוקות ישנים הרבה יותר טוב על הבטן, ויוצרים לך דילמה לא פשוטה: על הגב הילד בטוח, אבל הגפיים פרושות וקופצות מכל רעש קטן באדיבות רפלקס מורו והילד לא ישן טוב ומתעורר מהר. על הבטן השינה עמוקה וטובה, אבל זה מנוגד להמלצות, והסטטיסטיקה לא לטובתך.

שינה במנשא דומה מאד לשינה על הבטן - כמו על הבטן, הקטן מכודרר ועטוף, הזרועות צמודות לגוף, ורפלקס מורו במנוחה. לכן גם סרבני השינה על הגב יכולים להנות משינה איכותית במנשא (כמובן אך ורק תוך שמירה על פנים גלויות וסנטר רחוק מהחזה, לפי כל כללי הבטיחות).

״הלכו לי הידיים מרוב הרדמות״


להרדים על הידיים זה סיוט. עם כל הרצון לתת מענה טוטאלי לצרכים של התינוק, והייתי אמא סופר-טוטאלית בהרבה מובנים, זה היה קו אדום שלא הייתי מוכנה לעבור.


להרדים במנשא? סיפור אחר לגמרי. אין קשר בין הרדמה על הידיים והרדמה במנשא, וחשוב להבין שמדובר בשתי דרכים שונות לחלוטין להרדים.


בהרדמה על הידיים, הזרועות עושות את כל העבודה. שרירי הזרועות, העורף, מפרק כף היד (כן, זה שמודלק וכואב) רצפת האגן והגב שלך, כל אלה עובדים קשה ומתעייפים, בעיקר אם ההרדמה כוללת גם הליכה נמרצת או קפיצות על הכדור. כשההרדמה מתמשכת, הזרועות העייפות שלך מתאמצות עוד יותר, ולתינוק קשה יותר להרדם כשהידיים מתעייפות וכבר לא ממש מחבקות. אמרתי סיוט?


מחקרים בתחום הארגונומיה מראים שהמאמץ הגופני של נשיאה במנשא שמחלק את המשקל בצורה נכונה על פלג הגוף העליון שלך ומצמיד את התינוק אליך בגובה הנכון, קטן יותר מהמאמץ בנשיאה על הידיים, כמובן בתנאי שהמנשא שלך תומך בגב.

מנשא מהווה שדרוג לשינה על הידיים, ולא עוד מאותו דבר. אם אצלך זה לא מרגיש ככה, משהו לא נכון במנשא שלך, בהתאמה שלו לגוף שלך, או באופן הלבישה שלך. החלק השני של המדריך מוקדש כולו לשמירה על הגב שלך בזמן ההרדמה והשינה במנשא.

״כיף לי שהיא ישנה עלי, אבל הפחידו אותי שהיא תתרגל״


לפעמים התינוקת נרדמת מצוין במנשא וישנה היטב וגם נוח ונעים לך, אבל הסביבה או הפיד ברשתות החברתיות סיפרו לך שזה יוצר הרגלים, פינוק, ״גורם תלות״ ועוד שמות מפחידים.


לנשיאה ממושכת יש גם יתרונות שכדאי להכיר לפני שמוותרים על שינה במנשא. בטח ובטח אם החלופה היא לופ של הרדמות קשות, בכי, ותסכול שלך ושל הבייבי.


במאמר על אוקסיטוצין ומנשאים כתבתי בהרחבה מה קורה להורים ותינוקות שנהנים ממגע פיזי ממושך ואוהב. ספוילר: המון המון אוקסיטוצין זורם שם, שעושה המון טוב לבונדינג הורה-תינוק. אם כשהיא נרדמת עליך זה גורם לך להרגיש טוב, כשכולך רוגע, זה לא במקרה- זה האוקסיטוצין שעושה את הקסם שלו.

הרדמה במנשא לא יוצרת הרגל. להפך, ככל שהתינוקת גדלה, יהיה לה פחות נוח להרדם ולישון במנשא. מה שלא תעשו, יגיע היום שבו היא תסרב להרדם בו. בעיני, עדיף להנות מהקסם הזה כל עוד הוא נמשך.

״אני לא רוצה לצאת מהבית מחשש שזה יפגע בשינה שלו״


כשהתינוק צריך את המיטה והחדר שלו כדי להרדם לשנות יום, לצאת מהבית יכול להפוך לאישיו, במיוחד כשהתינוק עוד צעיר וישן הרבה פעמים ביום. יש חשיבות כמובן למנוחה והתאוששות מהלידה ואין צורך לצאת מיד בימים הראשונים, אבל לאורך זמן חשוב שלצאת מהבית ולפגוש אנשים אחרים לא יהיה אתגר בלתי עביר.


אני בעד לאמץ מהתחלה מגוןן שיטות הרדמה, כדי שתהיה לך תמיד דרך מוכרת ויעילה להרדים את התינוק, גם אם יצאת מהבית לפרק זמן ממושך. מיטה זה מצוין אבל אפשר להרדים לפעמים גם בעגלה, לתזמן את הנסיעות ברכב לפי השעות שהתינוק צפוי להיות עייף, וכמובן שגם מנשא הוא פתרון מתבקש. היתרון של המנשא שהוא תמיד זמין- תמיד אפשר לקחת אותו איתך, למקרה הצורך.

שמירה על שגרה והקפדה על שינה מספיקה הם חשובים, אבל כך גם יציאה מהבית, אויר צח ומפגשים חברתיים. כדאי להעזר בהרדמה ושינה גם במנשא, כדי להנות מכל העולמות.
 

איך הרדמה במנשא בעצם נראית?



עוד המלצת קריאה לסיום: המאמרון המענין מאתר ״בחברת האדם״ על אנתרופולוגיה ושנת תינוקות. לדעת אנתרופולוגים הקונספט של תינוק שישן במיטה איננו בהכרח ברירת המחדל הנכונה לאדם. האם זה הקונספט שנכון כברירת מחדל עבורך?




החלקים הבאים במדריך להרדמה ושינה במנשא:


Post: Blog2_Post
bottom of page