top of page

איך לשמור על הגב שלך כשהתינוק נרדם או ישן במנשא?

עודכן: 13 בפבר׳ 2023

זה החלק השני של המדריך להרדמה ושינה במנשא, ובו נבין איך אפשר לשאת תינוק למשך הזמן שנדרש כדי להרדים ואף להשלים את השינה עליך בנוחות ועם תמיכה מעולה בגב שלך.

  • בחלק הראשון ראינו למה בכלל להרדים במנשא, ומתי ואיך זה יכול לעזור לך,

  • בחלק השלישי נבין איך תכלס מרדימים במנשא?

  • בחלק הרביעי נלמד טיפים להעברה מוצלחת של תינוק ישן מהמנשא למיטה,

  • ולבסוף נראה מה הטעויות הנפוצות שהורים עושים שמפריעות לילד להרדם ולישון היטב במנשא.


להרדים תינוק על הידיים זה כבד בטירוף, ולוקח המון זמן.

יום אחד מגיע השלב שבו נראה לך שאין מנוס מלבחור בחירה בלתי אפשרית:

להמשיך להרדים על הידיים ולסבול מגב שבור,

או להרים ידיים, ולהתחיל תהליכי אימון שינה לסוגיהם- שזה אולי אפילו יותר כואב למי שעמוק בפנים כן רוצה להמשיך להרדים בחיבוק.

אבל יש אפשרות שלישית. אם חשוב לך להרדים על הידיים עד שהתינוק בעצמו יפטר אותך (וזה יקרה. עוד לא פגשתי את המתבגר שרוצה להרדם במנשא), הפתרון הוא הרדמה במנשא נוח ותומך וללא כאבי גב.

כשמרדימים תינוק במנשא אנחנו מדברים על נשיאה ממושכת יחסית, במהלכה חשוב במיוחד שיהיה לך נוח. אם לא נוח לך, חוץ מזה שזה פשוט לא כיף, הגוף שלך יהיה מתוח והמתח שלך יחלחל לתינוק ויפריע לו להרדם.


אם המנשא אמור לשמש אותך למעברים קצרים בין הבית לאוטו וכדומה, תמיכה בגב זה משהו שאפשר להתפשר עליו. אם המנשא אמור לשמש אותך להרדמה ושינה, נוחות היא הקריטריון הראשון במערך השיקולים שלך, ולא כדאי להתפשר עליו אפילו קצת.


אם נראה לך שמנשא הוא פתרון שמתאים לך, אבל כשניסית להרדים במנשא זה היה כבד ולא נוח, ושעתיים של נשיאה זה משהו שנשמע לך כמו מדע בדיוני, המדריך הזה יעזור לך להבין איך והאם אפשר לשפר את השימוש במנשא שלך, והאם המנשא שלך הוא אופטימלי מבחינת התמיכה בגב, או שאפשר להשתדרג.


תמיכה בגב


יש כמה הנחות יסוד שעליהן מתבסס המדריך הזה:

  • לא כל המנשאים זהים. אותו מנשא יכול להיות נוח להורה א ושובר גב להורה ב׳;

  • תמיכה בגב היא לא פיצ׳ר שהיצרן מחליט להוסיף למוצר שלו, אלא נגזרת של הרבה גורמים, בין החשובים בהם גזרת המנשא וסוג הבד;

  • אופן השימוש במנשא, התנוחה שבה בחרת לשאת ובעיקר מידת ההידוק וההקפדה על כוונון והידוק נכון לפי מבנה הגוף והמידות שלך, הם אלה שיכריעו בסוף אם המנשא ירגיש נוח ותומך או לא.


אם יש לך מנשא והוא לא נוח לך, אם ניסית יותר ממנשא אחד וכולם היו לא נוחים, כנראה שיש מקום לשיפור באופן השימוש במנשא, או שיש מנשא מתאים יותר עבורך שעוד לא ניסית.

אפקט העיטוף


חוץ מתמיכה מעולה בגב, יש עוד דרישת סף שחשוב להקפיד עליה כשרוצים להרדים במנשא והיא אפקט העיטוף.


כשהתינוק מרגיש מוחזק ותמוך ההרדמות תהיה קלה ומהירה יותר, והשינה איכותית יותר הודות לתחושת ההחזקה שמאפשרת להרפות את השרירים. יש מנשאים שאפקט העיטוף בהם טוב מאחרים, ויש תינוקות שעבורם מדובר בהבדל משמעותי בקלות ההרדמה ואיכות השינה.


כשהתינוק עטוף ותמוך היטב, החדשות הבאמת טובות הן שגם הגב שלך עובד פחות קשה והתמיכה בגב אפקטיבית יותר.

מה הופך מנשא לתומך וגם עוטף?


חגורת מתניים תומכת

חגורת מתניים תומכת היא דרישת סף לצורך תמיכה בגב והפחתת עומס מהכתפיים ומהגב העליון. חשוב לודא שאפשר להדק מספיק גם את חגורת המתניים, בגובה שבה נוח לך למקם אותה. זה חשוב במיוחד עבור אנשים נמוכים ורזים עם מתניים צרות.


הצמדה טובה של התינוק אליך

אם הבד רפוי, התינוק נמוך מדי, הגוף שלו לא לגמרי צמוד אליך והוא זז בתוך המנשא, אין פה תמיכה בגב. חשוב שהמנשא יאפשר הידוק ללא הגבלה ופרישה טובה על הבד על התינוק


מנח M

נשיאה בפישוק מומלצת תמיד מטעמי שמירה על התפתחות בריאה של מפרק הירך. חשוב להבין שיש לה חשיבות גם בהקשר של שינה. רגליים שמוטות ללא תמיכה גורמות לדריכות של השרירים ומבטלות את אפקט העיטוף גם אם הוא מתקיים בפלג הגוף העליון. בנוסף, הן יוצרות עומס מיותר על הגב שלך.

מפתח המנשא צריך להתאים למידת התינוק, כשמדובר בתינוק צעיר חשוב לודא שרוחב המפתח ניתן לכוונון.


תמיכה בראש

כמו הרגליים גם הראש צריך להיות תמוך ויציב כדי שיהיה לתינוק נוח להניח אותו ולהרדם בנינוחות בלי שהראש נשמט לאחור בזויות מוזרות. חשוב לודא שגובה המנשא מאפשר לשאת את התינוק כשיש תמיכה באזור העורף עד גובה האזניים, ושיש כובע לתמיכה בראש של תינוקות גדולים ופעוטות.


בד יציב

סוג הבד הוא קריטי גם לתמיכה טובה בגב שלך וגם לאפקט עיטוף טוב יותר.

להרדמה ושינה במנשא גם של תינוק גדול וכבד אנחנו ממליצות להתמקד רק במנשאים מבד לא נמתח, עם עדיפות לבד ארוג שהוא גם חזק ותומך אבל יש לו יותר גמישות שמאפשרת את אפקט העיטוף האופטימלי.


גזרה עוטפת

למנשא צר מדי לא יהיה את אפקט העיטוף הרצוי, חשוב שהמנשא יהיה מספיק רחב ועוטף גם בצדדים.


נשיאה עם הפנים להורה

חד וחלק: שינה במנשא כשהתינוק עם הגב להורה אינה בטיחותית. זו תנוחה שמעמיסה יותר על הכתפיים והגב העליון, ולכן לא עונה על דרישת הנוחות. כשהתינוק פונה קדימה הוא המנח שמעודד הזדקפות ומציף את התינוק בגירויים, ולכן זו תנוחה שלא עונה גם על דרישת העיטוף.

מכל הבחינות, הרדמה במנשא בטוחה, נוחה ואפקטיבית רק עם הפנים להורה.


נשיאת גב

גם אם כרגע לא ברור לך אם נשיאת גב תהיה רלוונטית עבורך בהמשך, ואפילו אם נראה לך כרגע שזה לא יהיה רלוונטי בשום שלב, חשוב שתהיה לך את האופציה לשאת להרדים על הגב למקרה שבהמשך משהו (כמו המדריך הבא שלנו, שבו נתיחס להבדל בין הרדמה בנשיאה קדמית לעומת הרדמה בנשיאת גב), ישנה את דעתך :-).


מנשא שאפשר לשבת איתו

נשיאה ממושכת בעמידה תהיה מאתגרת גם עם המנשא הנוח והתומך ביותר. חשוב שהמנשא יאפשר לך לשבת בנוחות תוך כדי ההרדמה. לא כל תינוק יזרום עם ישיבה על כסא או ספה כשהוא במנשא אבל תמיד אפשר לשבת על כדור פיזיו ולקפצץ קלות כך שהתינוק מרגיש שהגב שלך זקוף כמו בעמידה אבל המאמץ שלך הרבה יותר קטן.


הנקה במנשא

הנקה במנשא אפשרית בכל מנשא קדמי ולכן ברוב המקרים זה לא שיקול משמעותי בבחירת המנשא- אם התינוק זורם על הנקה במנשא, פחות חשוב איזה מנשא יש לך, כל עוד ניתן לשלוט בגובה של התינוק על הגוף שלך ולמקם אותו כשהראש קרוב לפטמה. הרבה מיניקות יגלו שהמנשא חוסך את הצורך בהנקה, כי עצם הנשיאה מרגיעה את התינוק ועונה על הצורך שלו כשלא מדובר ברעב, אבל לעתים הנקה במנשא מקילה ומזרזת את ההרדמה ולכן שווה שתהיה לך האופציה.


מנשא שמרגיש לך נכון

בסוף הכי חשוב זה שהמנשא מרגיש לך טוב. גם אם עשית וי על כל הדרישות, אם המנשא לא מרגיש לך בטוח, הוא לא יכול להתאים לנשיאה ממושכת ונינוחה, והוא כנראה לא המנשא הנכון שלך. יש שפע של מנשאים שעונים על כל הצ׳קליסט ולא צריך להתפשר אם תחושת הבטן שלך לא טובה.


על מה כן אפשר להתפשר?

על מהירות הלבישה.

זה בסדר ואפילו עדיף לשקול מנשאי קשירה. הם מאפשרים את הפרישה וההידוק הכי מדויקים ולכן לרוב יהיו הכי נוחים ותומכים וגם הכי עוטפים.

כשלובשים מנשא לצורך נשיאה ממושכת זה כבר לא משנה אם יקח דקה יותר או פחות ללבוש אותו, במיוחד כשהדקה הנוספת הזאת יכולה להיות זו שתהפוך את הנשיאה לנוחה ותומכת.


איזה מנשאים נוחים ומתאימים להרדמה ושינה במנשא?


אנחנו ממליצות לצמצם את החיפוש לשלוש קטגוריות מנשאים: מנשא היברידי (מכונה לעתים גם בשם ״מאי טאי״), מנשא ילקוט, ולמיטיבי ומיטיבות לכת- מנשאי בד ארוך ארוג.


מנשא היברידי

מנשא היברידי משלב את הטוב מכל עולמות המנשאים: זה מנשא מובנה ויחסית פשוט ללבישה, עם חגורת מתניים ורצועות קשירה.

הוא מאפשר לתינוק להיות מעוגל ומחובק ולהנות מאפקט עיטוף, ותומך בגב שלך בצורה הכי מדויקת שאפשר.

במנשא היברידי ניתן לשלוט במדויק במידת ההידוק ובגובה של התינוק על הגוף שלך, והוא יכול להתאים גם לנשים במידות קטנות מאד.

הוא מיועד לנשיאה מלידה בתנוחת בטן לבטן, כשהתינוק עם הפנים להורה, והירכיים תמוכות במנח M מברך לברך. חשוב לודא שבחרת בדגם עם מפתח מתכוונן (יש דגמים פשוטים ללא כוונון, שלרוב מתאימים רק לתינוקות גדולים יחסית). כשהתינוק מספיק גדול ניתן לשאת במנשא היברידי גם על הגב.

מנשא היברידי מבד ארוג הוא הבחירה הראשונה והמנצחת להרדמה ושינה במנשא גם מבחינת התמיכה בגב שלך וגם מבחינת אפקט העיטוף המושלם שלו.

המנשא ההיברידי האולטימטיבי בעיני להרדמה ושינה במנשא הוא לני היבריד. הוא עשוי כולו מבד ארוג רך ומדהים שממש עושה חשק להתעטף בו ולישון. חגורת המתניים שלו מרופדת אך רכה ולא רחבה מדי, כך שהוא לא מפריע לשבת בצורה נוחה. רצועות הקשירה הרחבות שלו נפרשות ועוטפות גם את הכתפיים והגב שלך וגם את התינוק בצורה שמבטיחה לך תמיכה בגב ואפקט עיטוף מושלמים.

מנשא ילקוט

אם לא מתאים לך להתעסק עם קשירות בכלל ועדיין חשוב לך לא להתפשר על הנוחות שלך, המנשא האידאלי עבורך הוא מנשא ילקוט.

מנשאי ילקוט הם כבר שנים רבות הקטגוריה המבוקשת ביותר מבין המנשאים- נוחים, תומכים, וקלים ללבישה. רוב מנשאי הילקוט מיועדים לשימוש מגיל רך וגדלים עם התינוק ללא מתאם באמצעות כוונון של רוחב וגובה המנשא.

מנשאי ילקוט מגיעים עם חגורת מתניים וכתפיות מרופדות, וככאלה חלוקת המשקל שלהם אופטימלית ומאפשרת תמיכה טובה בגב. חשוב לודא שחגורת המתניים לא רחבה ומסיבית מכדי לאפשר לך לשבת בנוחות, ושניתן להדק אותו ואת הכתפיות מספיק לצורך הצמדה נוחה של התינוק.

מנשאי ילקוט מאפשרים נשיאה על הבטן או על הגב. חשוב לודא שמנשא הילקוט שלך מספיק מתכוונן לרוחב על מנת לאפשר מנח m בכל גיל וכן מספיק מתכוונן לאורך כדי לאפשר תמיכה טובה בעורף בכל שלב.

אנחנו ממליצות להעדיף מנשאי ילקוט שמיועדים לנשיאה רק עם הפנים להורה והגזרה שלהם לרוב רחבה ועוטפת יותר (נשיאה עם הפנים החוצה ממילא לא רלוונטית להרדמה ושינה במנשא).


יש מנשאי ילקוט מאד מובנים לצד מנשאי ילקוט מאד רכים ועוטפים מבדים ארוגים. אפשר ורצוי לבחור מנשא ילקוט שירגיש עוטף ורך במידה הנכונה עבורך ועבור התינוק שלך. יש הורים שעבורם מנשא מובנה וקשיח ירגיש תומך ובטוח, ואחרים שמנשא ילקוט רך מבד ארוג יהיה השילוב המדויק עבורם בין לבישה פשוטה ותחושת עיטוף. אין פה נכון או לא נכון, החשוב הוא להבין שהבדלים קטנים בין דגמים דומים יכולים לעשות הבדל גדול עבורך, ולכן כדאי להתנסות ביותר ממנשא אחד, וכמובן אפשר ורצוי להתיעץ הַמִּנְסַנֶנֶת כדי להחליט במה לבחור.

מנשא בד ארוך ארוג

מנשאי בד ארוך ארוג זה עולם מנשאים שלם שהנסיון שלי איתו מועט למדי ולכן אתיחס בקצרה בלבד.

מנשא בד ארוך ארוג הוא יריעת בד ארוכה (בין 4-6 מטר) מבד ארוג יעודי למנשאי תינוקות, שניתן לקשור בה תינוקות בכל גיל ובכל תנוחה, על הבטן, על הגב ועל הצד.

מנשא בד ארוך ארוג מצריך לימוד ותרגול של קשירות מסוגים שונים, כאשר לכל קשירה יתרונות משלה. קשירה של מנשא בד ארוך ארוג מצריכה עקומת למידה ארוכה, הרבה תרגול ומיומנות גבוהה, משום שהנוחות היא פונקציה של מיומנות הקשירה שלך.

זהו מנשא תומך ועוטף וככזה מדויק לצורך של שינה והרדמה במנשא וחייב אזכור במדריך הזה, אבל אנחנו לא משווקות ולא מלמדות קשירה של מנשאי בד ארוג, ולכן אין לנו מה להוסיף מעבר למידע הבסיסי הזה.

למי שרוצה להנות מהנוחות של בד ארוג יש לנו מבחר של מנשאים מהבדים הנפלאים האלה שנלבשים בקלות ללא קשירה או עם קשירה מינימלית, כמו פורטו, דיוה וכל המנשאים מבית לני למב.

אם זה כיוון שמדבר אליך, מקור טוב להתחיל ללמוד על בדים ארוגים הוא האתר הנהדר של יועצת המנשאים ורופאת המשפחה האנגליה, רוזי נוולס.

החלקים הבאים במדריך להרדמה ושינה במנשא:


Post: Blog2_Post
bottom of page