top of page

איך מרדימים תינוק במנשא בצורה בטוחה ונוחה?

עודכן: 13 בפבר׳ 2023

חלק שלישי של המדריך להרדמה ושינה במנשא, ובו נעסוק בתכלס- איך עושים את זה בפועל תוך שמירה על בטיחות.

  • בחלק הראשון ראינו למה בכלל להרדים במנשא, ומתי ואיך זה יכול לעזור לך.

  • בחלק השני הבנו איך מרדימים במנשא בלי לוותר על נוחות ותמיכה בגב,

  • בחלק הרביעי נלמד טיפים להעברה מוצלחת של תינוק ישן מהמנשא למיטה,

  • ולבסוף נראה מה הטעויות הנפוצות שהורים עושים שמפריעות לילד להרדם ולישון היטב במנשא.

כשמדובר בשינה, ובכלל בתינוקות, חשוב לזכור שתינוקות משתנים בקצב מאד מהיר בשנה הראשונה (אחר כך זה מתמתן, בדיוק כמו הגדילה עצמה). לכן חשוב לצפות לשינויים, לשים לב אליהם, ולעדכן ולהתאים את הטיפול בתינוק בהתאם, כולל אופן ההרדמה והישום של הטיפים שתכף נפרט.


כלל האצבע הקבוע היחיד בהורות הוא זה: ברגע שעולים על דפוס קבוע ועל הדרך הנכונה להתנהל איתו, התינוק יפתח דפוס חדש שיצריך התאמות חדשות.

כללי בטיחות לשינה במנשא לתינוק


מנשא הוא פריט שמצריך הפעלת שיקול דעת ושמירה על כללי בטיחות.

הבטיחות חשובה תמיד, אבל היא קריטית עוד יותר כאשר התינוק ישן ואנחנו סומכים על המנשא שישאיר אותו זקוף ותמוך ולא יאפשר לו לנזול למנח שיכול להיות לא בטיחותי.

יש דברים שאפשר להתפשר עליהם במנשא - אבל על בטיחות לא מתפשרים בשום שלב, בפרט לא בהרדמה ושינה של קטנטנים.


כללי הבטיחות שיש להקפיד עליהם בהרדמה ושינה במנשא:
  • שמירה על קשר עין רצוף למשך כל זמן הנשיאה.

  • פני התינוק גלויות, לא מכוסות בבד ולא תקועות בגוף שלך למשך כל זמן הנשיאה.

  • סנטר התינוק רחוק מהחזה למשך כל זמן הנשיאה.

  • נשיאה על הגב לא לפני גיל 4 חודשים.

  • מנשא מהודק היטב, מותאם למידת ההורה והתינוק.

  • ראש התינוק קרוב לעצם הבריח שלך ומונח על אזור עצם החזה (״מרחק נשיקה״).

  • תנוחה מועדפת - בטן לבטן (בכל גיל, כן, גם לקטנטנים).

  • יש להקפיד להשתמש במנשא במצב תקין ובהתאם להנחיות היצרן.


להרדים בישיבה או בעמידה?


כלל האצבע שלי בהורות הוא תמיד לחפש את הדרך הכי נוחה מהירה וקלה לעשות כל דבר. לכן אם התינוק שלך זורם על להרדם עליך בישיבה, זו תמיד תהיה העדיפות הראשונה.

יש תינוקות שעצם הצמידות שלהם לגוף של אבא או אמא, קצב פעימות הלב וחום הגוף מספיקים כדי לאפשר להם הרפיה והרדמות. ממש לא כולם כאלה אבל שווה לבדוק אם שלך כזה ואם כן אפשר להרדים אותו תוך כדי ישיבה נוחה על הספה ולעשות בינג׳ בווליום נמוך או לקרוא ספר עם אור קטן.

אם ישיבה לא עובדת לך, זה אומר שגם התינוק שלך שייך לקבוצה המאד רחבה של תינוקות שזקוקים לתנועה במנשא ולתחושה של גוף זקוף כדי להרגע ולהרדם. אז קודם כל לא להלחץ מזה, הכל בסדר, ולא כולנו יכולים להגריל תינוקות מהסוג האולטרא רגוע (אגב הרגועים ממש הם בדרך כלל אלה שיישנו מצוין גם במיטה ויירדמו בקלות גם לבד, אז מראש לא חייבים להרדים אותם במנשא...).


הרדמה בישיבה

כשרוצים להרדים תינוק שזקוק להורה עומד ובתנועה, אני ממליצה להעזר בכדור פיזיו כדי להרדים בכל זאת בישיבה. על הכדור התינוק נהנה מהתנועה של הקפצוץ, והגב הזקוף שלך מדמה עבורו תחושה של נשיאה בעמידה, אבל הגב ורצפת האגן שלך נהנים ממנוחה, ואפשר על הדרך לעשות סיבובי אגן שמשחררים כאבי גב בגב התחתון. אם התינוק נשאר עליך לישון זמן ממושך (תכף נתיחס לסוגיה של האם להעביר למיטה) חשוב במיוחד להתעקש לשבת תוך כדי, ואז אפשר גם לנצל את הזמן לשבת מול מחשב ולעבוד.


הרדמה בעמידה

אפשר לנצל את זמני ההרדמה למטלות שדורשות תנועה, כמו למשל עבודות בית - טאטוא, סידור חפצים/פיזור כביסה לארונות (רצוי לא ביעילות ותוך כדי הליכות כמה שיותר ארוכות מנקודה לנקודה בבית), אפשר לצאת גם לסידורים בקרבת הבית שלא מצריכים אוטו או להליכת ערב מרעננת (וככה תפסת שתי ציפורים- גם הרדמה וגם פעילות גופנית).

יציאה החוצה לאוויר הצח היא זרז הרדמות מאד משמעותי, לכן אם כבר להיות בתנועה עם המנשא, כדאי מאד שזה יהיה מחוץ לבית, במיוחד אם ההרדמות של התינוק שלך נוטות להיות ארוכות. זה עובד הכי טוב בלילה כשהאויר בחוץ כבר נעים רוב השנה והשקט והחושך תורמים את שלהם.


להרדים בתנוחת בטן לבטן או בנשיאה על הגב?

אם התינוק שלך בן פחות מ 4 חודשים הסעיף הזה עדיין לא רלוונטי עבורך. עד גיל 4 חודשים אנחנו ממליצות להצמד להנחיות של בטרם ולשמור על קשר עין רציף עם התינוק בעודו במנשא וזה פשוט לא אפשרי בנשיאה על הגב.

נשיאת גב בעייתית במיוחד כשמדובר בתינוק קטן שישן שינה עמוקה. במצב שינה השרירים מתרפים, ולכן הרבה פעמים התינוק ״נוזל״ במנשא, שוקע עמוק יותר, הראש עלול לנטות הצידה ללא תמיכה או קדימה לכיוון החזה, ולעתים קרובות נראה שנדרשים הידוקים ודיוקים במנשא כדי לשמור על מנח תקין לפי כללי הבטיחות. כשהתינוק מקדימה, לא בעיה לראות, לסדר ולתקן מה שצריך. על הגב זה כבר יותר מורכב, וכאמור, על בטיחות אנחנו ממליצות לא להתפשר.


הרדמה במנשא גב רלוונטית עבורך אם:

  • התינוק בן 4 חודשים לפחות,

  • נולד במועד ובמשקל תקין לגילו,

  • בריא ומוגדר בהתפתחות תקינה,

  • ויש לך מנשא שמיועד לנשיאה על הגב (התנוחה מופיעה במפורש בהוראות היצרן).

יתרונות בהרדמה כשהתינוק על הבטן שלך:

1. רוצה להרדים ואז להעביר למיטה? על הבטן קל יותר לראות אם התינוק נרדם ולדעת מתי כדאי לנסות להעביר. העברה למיטה ממנשא גב גם אפשרית, אבל יותר מאתגרת, ולכן מתאימה רק אם התינוק שלך מהסוג ששורד העברות יחסית בקלות.

2. רוצה להרדים ולהשאיר עליך למשך שנת יום שלמה? על הבטן קל יותר לזהות ולעזור לצלוח בשלום מחזורי שינה ולהנות משנ״צ של שעתיים ושלוש. זה נכון במיוחד עם תינוקות שהשינה שלהם נקטעת בקלות (ואחר כך כל היום הפוך בגלל זה). מקדימה הכי קל לזהות את הסימנים הממש מוקדמים למעבר בין מחזורי שינה, להתחיל לזוז, או לטפוח, או לקפצץ על הכדור, או לתת את המוצץ בשניה הנכונה ולא מאית שניה מאוחר מדי.

3. התינוקת שלך נרדמת וישנה עם מוצץ? בכל שלב קל יותר לודא שהמוצץ בפה ולהחזיר אם הוא נופל- גם לצורך הרדמה מהירה יותר וגם (אי אפשר לחזור על זה יותר מדי) לצורך מעבר חלק יותר בין מחזורי שינה.

אני ממליצה לך להרדים על הבטן אם:

  • הכוונה שלך להעביר למיטה לאחר שנרדם.

  • השינה של התינוק רגישה במיוחד והוא זקוק למוצץ ו/או עזרה אחרת במעברים בין מחזורי שינה.

יתרונות בהרדמה כשהתינוק על הגב שלך:
  1. נוחות ותמיכה בגב: גם הנסיון של רוב ההורים וגם מחקרים בארגונומיה מראים שנשיאת גב חד משמעית יותר נוחה ויותר ידידותית לגוף הנושא. זה נכון במיוחד ככל שהנשיאה ממושכת יותר והתינוק כבד יותר.

  2. פרונט פנוי: נשיאת גב משחררת אותך להרבה יותר פעילויות בזמן שהתינוק עליך. אם הפעילות שתכננת היא רביצה על הספה, עדיף כמובן להרדים על הבטן, אבל אם למשל החלטת להרדים במנשא לצלילי הדייסון (שזה בעצם מכשיר הרדמה עם רעש לבן שעל הדרך גם מנקה את הבית) אז נשיאת גב תאפשר לך לעשות את זה בנוחות, ואת הרביצה על הספה אפשר יהיה לעשות אחרי העברה מוצלחת למיטה, או כשהתינוק יהיה ערני אחרי שינה טובה במנשא וישמח לשחק קצת על הרצפה ולתת לך לנוח.

אני ממליצה לך להרדים על הגב אם:

  • הכוונה שלך היא להשאיר את התינוק עליך לכל משך השינה.

  • התינוק שלך ישן מעולה במנשא גם בלי מוצץ.

  • אין לו צורך בהרבה עזרה כדי לחבר מחזורי שינה.

  • אין לך בעיה להעביר אותו למיטה בלי שיתעורר בכל מצב.


להשאיר במנשא או להניח?

כשמדובר בשנת לילה, אין פה שאלה. גם ההורים צריכים לישון, ואחת מדרישות הסף לנשיאה בטוחה היא הורה ערני. לכן בהרדמה לשנת לילה השאלה היא רק מתי להעביר למיטה, ואיך לעשות את זה במקסימום הצלחה. אם זו הסוגיה שמענינת אותך אפשר לדלג ישר למדריך הבא שמרכז את כל הטריקים להעברה מוצלחת מהמנשא למיטה בלי להעיר את התינוק.

כשמדובר בשנות יום, אני ממליצה שוב להחיל פה את עקרון הדרך הקלה: אם אפשר להעביר את התינוק להמשיך לישון במיטה אחרי שנכנס לשינה עמוקה, וזה לא יקצר את משך או איכות השינה, זו האופציה המועדפת.

אממה, בשנות יום השינה יותר קלה, יותר קשה להכנס לשינה עמוקה, וההעברה למיטה בלי שהתינוק יתעורר יותר מאתגרת. תינוקות רבים יהנו משנת יום ארוכה רצופה ואיכותית יותר במנשא, בלי נסיונות העברה שקוטעים ומקצרים את השינה. עבור תינוקות שקשה להעביר אותם בלי להעיר כדאי להצטייד במנשא נוח ותומך ולהתרגל לנוח כשהתינוק עליך במנשא.


איך יודעים אם התינוק סיים לישון או שהשינה שלו נקטעה?

יש דרך פשוטה מאד לדעת אם התינוק שלך ישן מספיק או לא, בלי לספור שעות ובלי להתבסס על נוסחאות: להסתכל עליו.

אם התינוק מתעורר ערני ושמח, פנוי במהלך היום למשחק ולמידה לפרק זמן סביר לגילו, כשהוא מתחיל להראות סימני עייפות זה לא ישר בצרחות, וההרדמות שלו קלות וזורמות, אז לא ממש משנה כמה זמן הוא ישן, כי נראה שזה היה כמה שהוא צריך.

אם לעומת זאת התינוק מתעורר עצבני, מהר מאד מתחיל להראות סימני עייפות, קשה להרדים אותו ואין בכלל מה לדבר על זמן משחק, כנראה שהוא לא ישן מספיק.

כשרוצים להחליט אם נכון להשאיר במנשא או להעביר למיטה, פחות משנה בעיני כמה זמן השינה נמשכה בפועל אחרי המעבר, ויותר איך התינוקת מתנהגת ונראית אחרי שהתעוררה.

לפעמים העברה למיטה גורמת לשינה קצרה יותר ופחות איכותית, ואז להשאיר את התינוק לישון במנשא יכול לעזור לו להמנע מהצטברות של עייפות יתר.

לפעמים זה הפוך, דווקא במנשא התינוק ישן פחות זמן, ובמיטה השינה ארוכה וטובה יותר. בדרך כלל זה קורה כשכבר מדובר בתינוק גדול או בפעוט שזז יותר מתוך שינה והשינה שלו יותר עמוקה, והמעבר בין מחזורי שינה כבר לא מצריך עזרה.

לכן המדיניות שלך לגבי העברה מהמנשא למיטה צריכה להיות מותאמת לתינוק שלך, וגם להשאר תמיד פתוחה לעדכונים. גם אם לבת החודשיים שלך היה הכי נכון להכנס לשנ״צ של שלוש שעות במנשא, יתכן מאד שעבור בת התשעה חודשים שלך יהיה נכון יותר לעבור לישון את שלוש השעות האלה במיטה.

החלטת לאזור אומץ ולהעביר מהמנשא למיטה גם בהרדמות היום? המדריך המלא להעברה מוצלחת מהמנשא למיטה נמצא ממש כאן.


איך נראית הרדמה במנשא?



החלקים הבאים במדריך להרדמה ושינה במנשא:

Post: Blog2_Post
bottom of page