top of page

הרדמה ושינה במנשא לתינוק: 6 טעויות נפוצות

עודכן: 13 בפבר׳ 2023

זה החלק החמישי והאחרון של המדריך להרדמה ושינה במנשא:

  • בחלק הראשון ראינו למה בכלל להרדים במנשא, ומתי ואיך זה יכול לעזור לך;

  • בחלק השני הבנו איך מרדימים במנשא בלי לוותר על נוחות ותמיכה בגב,

  • בחלק השלישי עסקנו בתכלס- טיפים מעשיים להרדמה נוחה ובטוחה,

  • ובחלק הרביעי חשפנו את כל הטיפים הסודיים של הורים מנוסים להעברה מוצלחת של תינוק ישן מהמנשא למיטה.

אני רואה את זה כל הזמן בקבוצות שינה והורות: הורים מספרים על תינוק שרוצה להרדם רק על הידיים אבל לא נרדם במנשא, או נרדם במנשא רק לשינה קצרה וקטועה.

עוד יותר נפוץ - הורים שחושבים שהתינוקת שלהם גדולה מדי למנשא, ולא יודעים שיש מנשאים ותנוחות שמתאימים גם לגודל שלה (והרבה מעבר).

אנחנו יודעות שהרבה פעמים הבעיה היא לא תינוק שגדול מדי למנשא, אלא מנשא שלא מתאים לגיל ו/או למשקל התינוק, ולא תינוק שלא מצליח להרדם במנשא, אלא מנשא/תנוחה שפשוט לא נוח להרדם בהם.


במדריך הזה נגלה לך (רגע לפני שהתיאשת סופית מלהרדים במנשא) מה הטעויות הנפוצות שמפריעות לילד להרדם ולישון היטב במנשא, ומה אנחנו ממליצות לעשות אחרת.


טעות מספר 1: לא מחכים מספיק זמן


בחלק הרביעי של המדריך הרחבתי על הנושא של הזמן הנדרש כדי להכנס לשינה עמוקה, ואיך בודקים עם ״מבחן היד״ האם התינוק נכנס כבר לשינה עמוקה, בהקשר של העברת תינוק ישן מהמנשא למיטה.

גם במנשא הרדמה היא לא תמיד ענין של שניות ואפילו לא דקות, בטח לא בגילאים הגדולים יותר לקראת שנה ויותר. צריך לתת לתינוק את הזמן שהוא צריך כדי להרגע ולהתרפות ולהכנס לשינה. אם עברו 5 דקות והתינוק לא נרדם עליך במנשא זה לא ש״המנשא לא עובד״. הוא פשוט צריך עוד זמן.


לפעמים התינוק לא סתם לא נרדם- הוא ממש מתנגד וצורח! אבל רגע לפני שמחליטים להוציא מהמנשא, כדאי לעצור רגע ולבדוק אם הוא לא סובל מעייפות יתר. אם זה המצב, ההרדמה תהיה ארוכה וקשה יותר, ולזרום עם התינוק ולוותר על ההרדמה לא יפתור את זה.

כשהתינוק בעייפות יתר אין פתרון קסם להרדמה רגועה ובלי בכי, עם או בלי מנשא. אני ממליצה ללמוד לזהות סימני עייפות, כדי להמנע עד כמה שאפשר מעייפות יתר, ולזכור שזה משהו שקורה לפעמים ואי אפשר להמנע ממנו ב 100%.
מה עושים אחרת?

מניחים לתינוקת מספיק זמן גם להרדם וגם לשקוע לשינה עמוקה, בלי להסתכל בשעון.

מאד עוזר לעשות משהו בזמן הזה כדי שהראש שלך לא יהיה עסוק בציפיה שהתינוקת תרדם. המתח שלך סביב מתי היא תרדם ממש לא עוזר כאן :-) אפשר לנצל את הזמן הזה כדי להסיח את דעתך, למשל בעבודות בית או להכין לעצמך משהו טעים.


טעות מספר 2: מנסים להרדים בתנוחה הלא נכונה


כדי להרדם התינוק צריך להכנס למצב של רוגע והרפייה של השרירים. תנוחה לא נוחה, לא מתאימה לגיל או כזו שלא מעודדת הרפיה מקשה על התינוק להרפות, לעתים עד כדי חוסר יכולת להרדם.


יכול להיות שניסית להרדים בערסול וקיבלת צרחות, הקשתה ויישור רגליים? מעבר להיותה תנוחה שנויה במחלוקת שמומלץ לוותר עליה, או לפחות לעבור הדרכה כדי לודא שכל דגשי הבטיחות שלה מיושמים, ערסול היא גם תנוחה עוברית ומכונסת שהרבה תינוקות לא מרגישים בה בנוח תוך שבועות ספורים מהלידה.


אולי ניסית לשאת תינוק עם הרגליים בתוך המנשא ובמקום להרדם הוא נעמד במנשא והתעצבן? תנוחת ״רגלי צפרדע״ כשהתינוק מכונס כעובר עם הרגליים בתוך המנשא מתאימה לעתים לניובורנים צעירים מאד בשבועות הראשונים אחרי הלידה, אבל תינוקות רבים מתחילים ליישר רגליים ולהתנגד למנח העוברי הזה כבר בגיל שבועות ספורים.


יתכן גם שהתינוק שלך מוכן להנשא רק עם הפנים החוצה (או לפחות כך נראה לך) אבל כשמנסים להרדים אותו כך הוא מתקשה להרדם. נשיאה עם הפנים החוצה היא התנוחה היחידה שבה לא בטיחותי להרדם. מעבר לזה שלא נוח לישון כשאין על מה להשעין את הראש, כשהראש נשמט קדימה התינוק עלול להגיע למנח מסוכן כשהסנטר קרוב מדי לחזה.


אם נסיונות ההרדמה שלך עד כה היו באחת משלוש התנוחות האלה ולא זכו להצלחה, זה לא שהתינוק לא מצליח להרדם במנשא. התנוחה בה ניסית להרדים פשוט לא מאפשרת לו להכנס למצב של מנוחה, רוגע והרפייה.

מה עושים אחרת?

מרדימים במנשא תמיד בתנוחת בטן לבטן.

בטן לבטן היא תנוחה שמתאימה מלידה, מאפשרת מנוחה מלאה והנחת ראש, אפשרית בכל מנשא בד וברוב מנשאי הילקוט (צריך רק לודא שמנשא הילקוט שלך מתאים לקטנטנים). חוץ מזה שזו תנוחה שרוב ההורים והתינוקות יותר אוהבים, זו תנוחה שיש לגביה קונצנזוס גם בהקשר של בטיחות וגם בהקשר של התפתחות בריאה של מפרק הירך.


טעות מספר 3: רגליים שמוטות


אם תנוחת בטן לבטן לא עובדת לך צריך לבדוק האם התינוק מספיק תמוך ועטוף. אני שוב חוזרת, כי זה מהותי - אנחנו רוצים לאפשר לתינוק להגיע למצב של רוגע והרפייה של השרירים. אם הרגליים תלויות ומתנדנדות השרירים של התינוק במאמץ, ויהיה לו קשה להרדם. אנחנו רוצים שהרגליים יהיו תמוכות עד הברך כשהן מחבקות את הגוף שלך ושעונות עליו.

כדי להבין איך זה מרגיש להיות במנשא ללא תמיכה בירכיים אפשר לדמיין ישיבה על כסא כשהרגליים שלנו תלויות באויר ולא נוגעות ברצפה. נכון נחפש כל הזמן על מה לשים את הרגל כי אחרת היא במאמץ? אותו דבר קורה במנשא.

מה עושים אחרת?

בתנוחת בטן לבטן נכונה הרגליים לא סתם מחוץ למנשא.

במנח נכון הרגליים תמוכות היטב במנח m, כלומר המנשא פרוש מברך לברך, הירך בתוך המנשא עד כס״מ לפני קפל הברך, והברכיים גבוהות מהאגן. כשהתנוחה נכונה, הגב ארוך ועגול והתינוק כולו תמוך ועטוף ויכול להרפות ולעצום עיניים בשלוה.

צריך לבדוק איך לתקן את המנח במנשא שלך ולהגיע למנח יציב ותומך. יש מנשאים שמאפשרים מנח בטן לבטן מדויק יותר מאחרים; זה אחד הקריטריונים המרכזיים שאנחנו בודקות כשאנחנו מוסיפות מנשא למבחר שלנו.


טעות מספר 4: מנשא רפוי מדי


בחלק השני של המדריך שבו עסקנו בבחירת מנשא נוח להרדמה במנשא הסברתי על אפקט העיטוף שצריך לחפש במנשא שלך ולמה הוא חשוב. כשהתינוק רוצה להרדם הוא זקוק להרגשה שהוא עטוף ומוחזק, אצל תינוקות מסוימים התחושה הזאת ממש הכרחית כדי להגיע למצב של רוגע והרפיה ולהכנס לשינה. במילים אחרות, אנחנו רוצים שהמנשא ימלא את הפונקציה של שמיכת עיטוף.


אם המנשא שלך רפוי, הידיים של התינוק תלויות לצדי הגוף במקום להיות מקופלות כשכפות הידיים קרובות לפנים, אם התינוק לא עטוף הרמטית מכל הכיוונים בבד, יכול להיות שאפקט העיטוף הוא מה שחסר שם כדי לעזור לו להרדם.


זה יכול לקרות במנשא מכל סוג- מנשא בד לא מהודק או במידה גדולה מדי, מנשא ילקוט שהכתפיות שלא רפויות, מנשא שהמפתח שלו צר מדי או מכוון למצב צר מדי ולא תומך בירכיים או מנשא שהפאנל שלו צר/קצר מדי ולא מספיק עוטף את הגב של התינוק.


אם אנחנו מנסים להרדים תינוק שנמצא כבר בעייפות יתר, העיטוף עוד יותר חשוב כדי להרגיע את ההשתוללות של עודף האדרנלין ולאפשר לגוף להרגע ולהכנס למצב שינה.

מה עושים אחרת?

בודקים האם ניתן לשפר את השימוש במנשא שלך: להדק יותר, לפרוש את הבד טוב יותר על הגב, לייצר תמיכה בירכיים מברך לברך, לעגל את הגב, להביא את כפות הידיים לאזור הפנים. כדי לבדוק את כל זה אפשר להעזר בקבוצה שלנו בפייסבוק, או במדריכת מנשאים.


טעות מספר 5: תמיכה בראש לפני שהתינוק נרדם


תמיכה בראש היא כר פורה לטעויות, החל ממתי צריך או לא צריך לתמוך את הראש, וכלה באיך כן או לא תומכים את הראש.


מה שחשוב לדעת בהקשר של שינה במנשא, זה שצריך לתמוך את הראש כאשר התינוק ישן, אבל בשלב שהתינוק מנסה להרדם התמיכה יכולה דווקא להפריע.

אם ניסית לתמוך את הראש כשהתינוקת עדיין היתה ערה, והיא התעצבנה ולא נרדמה, כנראה שהתחושה של הגבלת התנועה של הראש הפריעה לה להרדם. זה כמובן לא גורף - יש תינוקות שדווקא פרישת הבד על הראש שלהם מאותתת להם שהגיע הזמן לעצום עיניים ולהתכנס לשינה, ולכן תמיד כדאי לבדוק איך זה עובד אצלכם, וגם לזכור שההעדפות של התינוק כל זמן יכולות להשתנות.


מה עושים אחרת?

אם התינוק מתנגד ומתלונן כשמנסים לתמוך לו בראש פשוט מניחים לו להשעין את הראש עליך כל עוד הוא ער, בקצב שלו ובזמנו, בלי תמיכה מאחור. אם צריך, אפשר לתמוך קצת עם היד שלך (אם הוא מספיק גדול להתעצבן מהתמיכה בראש סיכוי טוב שהוא כבר לא זקוק לתמיכה רציפה בערות).

אחרי שהתינוק נכנס לשינה עמוקה מסדרים את התמיכה בראש כמו שצריך כדי שהראש לא יוכל להשמט, גם תוך כדי תנועה שלך. איך יודעים שהשינה מספיק עמוקה? הסברתי בהרחבה בחלק הרביעי של המדריך.

טעות מספר 6: ראש שמוט ומתנדנד


לפעמים הבעיה היא הפוכה - התינוק נרדם אבל המנשא שלך או הדרך שבה לבשת אותו לא מאפשרים תמיכה מספיק טובה בראש, והתינוק ישן כשהראש נשמט הצידה או לאחור בזוית לא נוחה.


בדיוק כמו שלנו לא נוח לישון בנסיעות כשהראש נוטה הצידה בזוית מוזרה, ונתעורר אחרי זמן קצר ועם צוואר כואב, כך גם לתינוק.

מה עושים אחרת?

כשהתינוק כבר שקוע בשינה עמוקה נרצה לודא שהראש תמוך ולא מתנדנד ועמוד השדרה ממשיך בקו ישר מהגב לעורף. במנשאי בד נשתמש בבד של המנשא עצמו כדי לפרוש על הראש ולהצמיד אותו בעדינות לגוף שלך (כשהפנים נשארות גלויות), ובמנשאים אחרים נשתמש בכובע של המנשא או בכרית תמיכה מובנית כדי לתמוך בעורף.

 

איך הרדמה במנשא נראית בתכלס?



עד כאן המדריך המקיף להרדמה ושינה במנשא.

שינה במנשא היא דרך נהדרת להנות מאוקסיטוצין ברמות גבוהות,

אני מקווה שהמדריך עזר לך, ומזמינה אותך להתיעץ, לשאול, להשוויץ ולשתף אותנו בטיפים נוספים בקבוצת הפייסבוק שלנו.

Post: Blog2_Post
bottom of page